TIEDOTE: Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kolmatta kertaa Helsingin keskustassa itsenäisyyspäivänä

TIEDOTE 5.12.2018
(vapaa julkaistavaksi heti)

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoaa itsenäisyyspäivänä kolmatta kertaa väkeä Helsingin kaduille osoittamaan vastustusta äärioikeistoa kohtaan. Mielenosoitus näkee äärioikeiston vahvistumisen uhaksi ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden toteutumiselle.

Itsenäisyyspäivänä järjestetään epäpoliittiseksi väitetty 612-soihtukulkue, jonka taustalla kuitenkin vaikuttavat äärioikeistolaiset toimijat. Hovioikeudessa lakkautustuomion saanut Pohjoismainen vastarintaliike (PVL) järjestää myös Kalliossa oman Kohti vapautta -mielenosoituksensa, jonka yhteydessä järjestävän tahon nimeä ei ole mainittu. PVL on myöntänyt olleensa aloitteellinen 612-kulkueen järjestämisessä ensimmäisestä kulkueesta lähtien.

Helsinki ilman natseja -mielenosoituksen järjestäjät näkevät äärioikeiston olevan akuutti uhka marginalisoiduille ryhmille sekä näiden puolustajille. Äärioikeistolaisten ryhmien kasvu ja politiikan vahvistuminen ovat johtaneet jo väkivallan kasvuun niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.

“On käsittämätöntä, että kielletty natsijärjestö saa paitsi marssia Kalliossa, myös järjestää muiden äärioikeistolaisten kanssa 612-marssia. Poliisilla olisi ollut halutessaan mahdollisuus puuttua PVL:n toimintaan, mutta sen sijaan se valitsee sallia uusnatsijärjestön julkiset kokoontumiset”, toteaa Joonas Lehtola Helsingin vasemmistonuorista.

Rauhanomaista mielenosoitusta tukee yli kaksikymmentä yhdistystä, nuorisojärjestöä, yhteisöä ja muuta toimijaa, kuten esimerkiksi Fem-R, Stop Deportations -verkosto ja Suomen Rauhanpuolustajat ry. Paikalla esiintyvät rap-artistit Adikia, Mon-Sala ja B.W.A. Tapahtuman järjestävät A-ryhmä, Helsingin vasemmistonuoret, Suomi-Rojava ja Varisverkosto.

“Järjestäviä tahoja yhdistää pyrkimys edistää tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa, mikä on syy toimia äärioikeistoa vastaan. Mielenosoitus on tarkotettu kaikille, jotka ovat huolestuneita kansainvälisestä kehityksestä, tarkemmasta aatemaailmasta riippumatta”, kuvailee Kaisa Liljanto, mielenosoituksen tiedottaja.

Narinkkatorilla kello 16.00 alkava mielenosoitus kulkee Töölön läpi. Töölössä ohjelma jatkuu puheilla ja musiikilla. Facebookissa tapahtumaan oli tiistai-iltaan mennessä ilmoittautunut yli 1000 osallistujaa.

Mielenosoitukseen on järjestetty bussikuljetuksia Tampereelta ja Turusta.