TIEDOTE: Helsinki ilman natseja -mielenosoitus neljättä kertaa Helsingin keskustassa itsenäisyyspäivänä

TIEDOTE 4.12.2019
(vapaa julkaistavaksi heti)

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoaa itsenäisyyspäivänä neljättä kertaa väkeä Helsingin kaduille vastustamaan äärioikeistoa. Vaikka äärioikeiston tapahtumat ovat viime aikoina kuihtuneet, Helsinki ilman natseja -mielenosoituksella halutaan viestiä, ettei niille tule antaa vähääkään tilaa.

Itsenäisyyspäivänä järjestetään äärioikeistolainen 612-soihtukulkue, joka on aiempina vuosina koonnut Töölöön Pohjoismaisen vastarintaliikkeen aktiiveja, perussuomalaisia poliitikkoja, sekä ruotsalaisia ja saksalaisia uusnatseja. Korkeimmassa oikeudessa toimintakieltoon asetettu Pohjoismainen vastarintaliike järjestää myös oman tapahtumansa Kohti vapautta -nimellä.

”612-soihtukulkueen äärioikeistolaiset taustat ovat julkista tietoa eikä kyseessä ole poliittisesti neutraali tapahtuma, jollaisena se on esitetty. On tyrmistyttävää, että uusnatsit ja perussuomalaisten jäsenet puoluejohtoa myöten marssivat yhteisissä soihtukulkueissa”, toteaa Javiera Marchant Aedo Helsinki ilman natseja -koalitiosta.

Mielenosoitusta tukee kymmeniä yhdistyksiä, nuorisojärjestöjä, yhteisöjä ja muita toimijoita, kuten esimerkiksi Maan ystävät, Suomen Rauhanpuolustajat sekä Helsingin vasemmistonuoret. Tapahtumassa esiintyvät rap-artistit F, MC KOO & Lossi Turunen, Paleface, Pimeä Hedelmä ja Laineen Kasperi. Tapahtuman järjestää Helsinki ilman natseja -koalitio.

”Odotamme tapahtumaan viime vuosien tapaan hyvin erilaisia ihmisiä, joita yhdistää huoli kansainvälisestä kehityksestä. Ihmisten halu osallistua tapahtumaan vuodesta toiseen kertonee, että Helsinki ilman natseja -mielenosoitus koetaan tärkeäksi tavaksi kanavoida äärioikeiston vastustusta ja toimia tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta”, mielenosoituksen tiedottaja Marchant Aedo sanoo.

Narinkkatorilla kello 17:00 alkava mielenosoitus kulkee Töölön läpi. Töölössä ohjelma jatkuu puheilla ja musiikilla. Facebookissa tapahtumaan oli tiistai-iltaan mennessä ilmoittautunut yli 900 osallistujaa.

Mielenosoitukseen on järjestetty bussikuljetuksia ainakin Tampereelta ja Turusta.