TIEDOTE: Helsinki ilman natseja -mielenosoitus vastustaa tänäkin vuonna äärioikeiston kokoontumisia

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kerää jälleen itsenäisyyspäivänä väkeä Helsingin keskustaan. Tänä vuonna neljättä kertaa koolle kutsutun tapahtuman järjestää Helsinki ilman natseja -koalitio.

Useiden kansalaisjärjestöjen tukema mielenosoitus on aiempina vuosina kerännyt kahdestatuhannesta lähes kolmeentuhanteen osallistujaa. Mielenosoituksella halutaan tuomita äärioikeistolainen itsenäisyyspäivän 612-soihtumarssi, joka on aiempina vuosina koonnut Töölöön sittemmin kielletyn Pohjoismaisen vastarintaliikkeen aktiiveja, perussuomalaisia poliitikkoja, sekä ruotsalaisia ja saksalaisia uusnatseja.

Helsinki ilman natseja -mielenosoituksella halutaan samalla kritisoida uusnatsijärjestö Pohjoismaisen vastarintaliikkeen (PVL) toiminnan jatkumista. Vaikka Korkein oikeus on väliaikaisesti kieltänyt uusnatsijärjestön, PVL on jatkanut toimintaansa Kohti vapautta! -nimellä. Viime vuonna Helsingin Kalliossa järjestetyssä samannimisessä mielenosoituksessa uusnatsit kantoivat hakaristilippuja, joiden takavarikoimisen jälkeen he marssivat poliisin turvaamina Töölöön ja liittyivät 612-soihtukulkueeseen. Lauantaina 9.11. PVL jakoi mainoslehtisiä omasta itsenäisyyspäivän kulkueestaan, ja myöhemmin samana päivänä Helsingin synagogan liepeille oli liimattuantisemitistisiä tarroja. ”PVL:n tapahtumien salliminen kertoo poliisin kyvyttömyydestä toimia äärioikeistoa vastaan. Seuraamme, miten poliisi aikoo suhtautua PVL:n itsenäisyyspäivän kulkueeseen”, sanoo Javiera Marchant Aedo Helsinki ilman natseja -koalitiosta.

Kolmena aiempana itsenäisyyspäivänä Helsinki ilman natseja -mielenosoitus on houkutellut reilusti enemmän osallistujia kuin äärioikeiston 612-soihtukulkue. Avoimen kansallissosialistinen PVL on saanut omiin marsseihinsa muutamia satoja uusnatseja. Vaikka äärioikeiston tapahtumat ovat viime aikoina kuihtuneet, Helsinki ilman natseja -mielenosoituksella halutaan viestiä, ettei niille tule antaa vähääkään tilaa.

”Odotamme tapahtumaan viime vuosien tapaan hyvin erilaisia ihmisiä, joita yhdistää huoli kansainvälisestä kehityksestä. Äärioikeiston toiminta on toisaalta raaistunut ja toisaalta siirtynyt kaduilta parlamentteihin. Suuri osaanottajamäärä kertonee, että Helsinki ilman natseja koetaan tärkeäksi tapahtumaksi kanavoida äärioikeiston vastustusta ja toimia tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta”, sanoo tapahtuman tiedottaja Marchant Aedo.

Kokoontumisen kellonaika ja tarkempi paikka sekä kulkueen reitti ilmoitetaan tapahtuman Facebook-sivulla lähempänä tapahtumapäivää.